اپل در سال‌های بعد از جابز چگونه خواهد بود؟

روز ۵ اکتبر روزی است که هرگز از یاد و خاطره علاقمندان به فناوری پاک نخواهد شد. حتی رقبای استیو جابز نیز در کمال احترام این روز را غم‌انگیز می‌دانند. بعد از مرگ او و حتی قبل از مرگش، مقالات و کتاب‌های بسیاری در رابطه با نحوه زندگی و حتی شیوه صحبت کردن او نوشته شد و حالا هم Sony به دنبال ساختن فیلم زندگی اوست. این‌ها همه نشان دهنده این موضوع است که جابز همچنان در میان علاقمندانش خاطرات زیادی برای بازگو کردن دارد. خاطراتی که هر کدام از ما در چند سال گذشته شاهد آن بودیم و حتی جزوی از آن بودیم. لازم نیست تا برای ایجاد یک خاطره در میان افرادی باشیم که در کنفرانس‌های اپل شرکت می‌کنند،‌ یا حتی محصولی را خریداری کنیم. گاهی اوقات تنها، بودن و دیدن نیز کافیست.

apple-steve-jobs

بعد از جابز، در یکسال گذشته، ناخواسته به خیلی از مسایل عادت کردیم که گه‌گاه خیلی از آن‌‌ها برای ما ناخوشایند نیز بوده‌اند. ارائه‌های گاها بی‌هیجان، تغییرات عجیب و غریب در محصولات اپل و یا تصمیماتی که ممکن بوده است بسیاری از ما با آن موافق نبوده باشیم. اما جابز آنقدر در شرکتی که بنیانش را قرار داده تاثیر گذار بوده که با گذشت یک یا دو سال از نبودش محصولات و تصمیمات نمی‌توانند از شیوه‌های او دور شوند. در واقع ما همچنان در زمان جابز زندگی می‌کنیم و به زمان بعد از او ( Post Jobs Era) وارد نشده‌ایم.

از سال ۲۰۰۹ اپل اقدام به خرید شرکت‌های نقشه‌برداری و ماهواره‌ای کرد و از آن زمان در فکر تهیه نقشه برای دستگاه‌های خاص خودش بوده است. در واقع این زمانی بود که جابز سالم و سرحال یوده و حتی قصد ترک اپل را نیز نداشته است. iPhone 5 محصولی است که زیر نظر مستقیم جابز شکل گرفته است. در واقع یکی از ویژگی‌های ابتدایی آن نقش داشتن ایده‌های جابز است. بیایید باز هم به عقب‌تر برگردیم. شاید شکست خورده‌ترین محصول اپل همان سرویس Ping باشد که علیرغم داشتن ساختار مناسب در این زمینه‌ نتوانست به موفقیت برسد و حالا به محصولی فراموش شده تبدیل شده است. به این لیست می‌توانید محصولات دیگری را نیز اضافه کنید: Apple Lisa، کامپیوتر NeXT و Motorola ROKR که تنها امکانش پخش موسیقی‌های خریداری شده از طریق iTunes‌ بود که با توجه به سرعت پایین و نابود کننده‌اش تقریبا بی‌استفاده شد.

جابز هم محصولاتی داشته است که نتوانسته آن‌ها را به موفقیت برساند و مطمئنا این امری بسیار طبیعی است. او هم از شکست‌ها درس می‌گرفت و محصولاتی بهتر را ارائه می‌کرد. او ساختن محصولی نظیر iPad mini را محکوم می‌کرد و یا حتی عقیده‌ای به خواندن کتاب بر روی LCD‌ نداشت،‌ اما حالا اپل در مسیر ساخت iPad mini‌ است. پس ما همچنان یکسال پس از او،‌ در زمان او هستیم. محصولات طراحی شده توسط تیم او را تهیه می‌کنیم و احتمالا این موضوع تا سال آینده نیز ادامه داشته باشد. اما مدیریت جدید اپل که در ابتدای کار یک نامه عذرخواهی در پرونده خود دارد،‌ به نظر کمی زودتر از کاربران تاثیرات مرگ جابز را حس خواهد کرد.

تیم کوک و همکارانش که هرکدام در حرفه خود جزو برترین‌ها هستند،‌ حالا باید بدانند که شرکت مانند سابق نیست. آن‌ها نه تنها باید محصولات بسیار بهتری تولید کنند تا مشتریان را راضی نگه‌دارند و بلکه باید پیشرو بودن در این صنعت را نیز حفظ کنند. Microsoft‌ بزرگترین نمونه برای درک این موضوع است که پیشرو بودن در زمان طولانی خود عامل مهمی است برای عدم پیشرفت. در هر حال سال آینده خواهد رسید و محصولاتی که تا به حال جابز آن‌ها را تولید کرده باید جای خود را به گجت‌ها و فناوری‌های پیشرفته‌تر و محبوب‌تر بدهند. چالش بعدی اپل مطمئنا جایگزینی افراد فعلی هستند. جانی ایو و فیل شیلر از این دست افراد هستند. همان افرادی که به واسطه حضور جابز این قدرت را دارند که یک شبه تمام عناصر را تغییر دهند باید دید حالا تحت رهبری کوک هم همانقدر شهامت دارند یا خیر و مهم‌تر از آن جانشینان چقدر بهتر از آن‌ها خواهند بود.

مطمئنا از این پس تمام محصولات اپل با دو نگرش قبل از جابز و بعد از او نقد خواهند شد و اپل در تاریخ خود شرایط جدیدی را تجربه خواهد کرد.

منبع: وبلاگينا